De meesten hebben
zeker al
ervaring met het
rijden
in kleine of grotere groepen.
Het rijden in een groep vereist concentratie,
discipline
en het is bovendien vermoeiend.
Je waant je zeker, maar juist dat kan gevaarlijk zijn.
Daarom heeft MTC2004YOU een toerreglement opgesteld.
Motorrijder | De bestuurder van een motorfiets, zowel man als vrouw. |
Voorrijder | Diegene die bij een rit vooraan in de groep rijdt. En draagt een geel verenigings hesje. |
Volger | Iedereen tussen de Voorrijder en de laatste motor. |
Laatste motor | De laatste motorrijder van de groep tijdens een rit. En draagt een geel verenigings hesje. |
Voorganger | De motor die voor je rijdt. |
Rit | Een door MTC2004YOU georganiseerde motorrit. |
Stopplaats | Pauzeplaats tijdens een rit. |
Positie | De plek waar je rijdt in een groep (bv. 2e, 3e, of 4e) |
Baksteenformatie |
Het achter elkaar rijden van motorrijders waarbij er om en om gereden wordt met betrekking tot het midden van de rijstrook waarover men rijdt. |
Beslissingspunt | Een plaats in de route waar men afslaat of de doorgaande weg verlaat. |
Actieradius | De afstand die een motorfiets kan afleggen met een volle tank. |
Regel 1
Iedere deelnemer zorgt dat hij/zij op de hoogte is van het toerreglement als hij/zij deelneemt aan een rit van MTC2004YOU
Regel 2
Ten allen tijde is de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 van kracht
Van iedere deelnemer wordt geacht deze wetten te kennen* Iedere bestuurder beschikt dus over een geldig motorrijbewijs
* Iedere motorrijder zorgt dat zijn motorfiets minimaal WA-verzekerd is
Regel 3
Iedere motorrijder/passagier is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen rijden/gedragRij nooit boven je eigen kunnen
Iedereen haalt bijvoorbeeld voor zichzelf in
Regel 4Direct voor of tijdens een rit wordt er geen alcohol genuttigd of andere middelen gebruikt die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden
Regel 5
Wij vinden het belangrijk dat alle deelnemers bij een rit degelijke motorkleding dragen
Regel 6
De voorrijder of indien aanwezig, de passagier en de laatste motorrijder dragen een opvallend hesje zodat zij goed herkenbaar zijn voor de deelnemers en het overige verkeer
Regel 7Iedere motor vertrekt met een volle tank
De voorrijder houdt rekening met de actieradius van alle deelnemers
Regel 8
Voor vertrek van een rit stelt de groep(en) zich achter elkaar op Voorrijder voorop, dan de volgers en als laatste de “laatste motor” Behoud je positie tijdens de rit, ook na eventuele pauzes
De minder ervaren en/of langzamere deelnemers nemen zo kort mogelijk achter de voorrijder hun positie in
Regel 9
De voorrijder bepaalt de route, stopplaatsen en de snelheid,
waarbij hij/zij er op let dat elke deelnemer in de groep dit ook aankan
Regel 10
Indien een deelnemer tijdens de rit de route wenst te verlaten, geeft hij/zij dit vooraf in ieder geval aan, aan de voorrijder maar bij voorkeur aan alle deelnemers zodat zij niet voor verrassingen komen te staan
Regel 11
Iedere motorrijder houdt tijdens het rijden zodanig afstand tot zijn/haar voorganger zodat hij/zij de weg kan overzien en genoeg ruimte heeft om het voertuig tijdig tot stilstand te brengen
Iedere motorrijder zorgt ervoor dat deze onderlinge afstand zoveel mogelijk gelijk blijft
Kruip dus niet op je voorganger en vermijdt dat er gaten vallen in de groep
Regel 12
Daar waar mogelijk wordt er in baksteenformatie gereden en anders achter elkaar
Regel 13Indien de groep moet stoppen voor b.v. een kruising of verkeerslicht, stelt de groep zich op in rijen van twee
Hierbij wordt er goed aangesloten tot de voorgangers zodat men bij het hervatten van de rit weinig tijd nodig heef om gezamenlijk de rit weer op te pakken
Regel 14Iedereen behoudt tijdens het rijden zijn positie welke men had bij het opstellen
Er wordt onderling dus NIET ingehaald
Regel 15
Bij pech of ongeval stoppen alle volgers én de laatste motor op een
veilige plek, om te helpen
Vervolgens stopt ook het eerste gedeelte van de groep op een veilige plek en keert daarna terug naar het pech/ongeval
Na onderling overleg wordt er dan besloten wie van de groep blijft en wie er verder rijdt
Regel 16Indien men bij een beslissingspunt geen zicht meer heeft op de rijder(s) achter zich, stopt men op een plek, dat het voor de aankomende volgers duidelijk is welke route ze verder moeten volgen
Regel 17
Indien een motorrijder de indruk heeft dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan maakt hij/zij, indien mogelijk dit bekent door zijn/haar arm rechtop te steken, zodat volgers dit kunnen zien en extra alert kunnen zijn
Regel 18
Indien een motorrijder een situatie op het
wegvlak ziet welke mogelijk een gevaar op kan leveren,
wijst, indien mogelijk, deze motorrijder met gestrekte arm dit gevaar aanM.a.w. wijs de olievlek aan op het moment van passeren
Regel 19
Indien men fietsers en of voetgangers, welke op de rijbaan fietsen/lopen, inhaalt, is het verstandig om vooraf richting aan te geven zodat volgers kunnen zien wat je van plan bent
Regel 20
Indien er zich tussen de deelnemers een ander, vreemd voertuig bevindt is het handig om dit voertuig te laten inhalen zodat de groep weer compleet komt
Regel 21
Autosnelwegen & Inhalen
Rijden op de autosnelweg doe je uiteraard in baksteenformatie, waarbij de voorste rijder altijd linksvoor op zijn rijstrook rijdt. Daar heeft hij het beste zicht en wordt hij goed gezien.
Inhalen kun je het beste doen in groepjes van 2 waarbij het initiatief uit gaat van de rijder linksvoor.
Voor het inhalen, zet men eerst het knipperlicht aan.
Je maat (die rechtsachter je rijdt) kan dan zien dat je wil inhalen. Vervolgens (bv na 3x knipperen of als je maat ook het knipperlicht aan heeft gezet) gaat men gezamenlijk naar links.
Als het voertuig ruim is ingehaald gaat men pas tegelijk naar rechts (bv na 3x knipperen), de achterste motorrijder van de twee geeft dit aan.
Zodoende kruist men elkaars wegen niet en wordt niemand de weg afgesneden.Men haalt dus telkens per 2 in.
Eerst de voorste 2, daarna de volgende 2 enz.
Groepjes van 2 halen elkaar onderling nooit in.
Dit alles geeft een rustig beeld in de groep, maar ook bij de medeweggebruikers.
Indien men meer ervaring heeft en op elkaar is ingespeeld, kan men met meerdere motors tegelijk inhalen, bv 4 maar de techniek blijft hetzelfde.
Blokken is niet aan te bevelen omdat het vaak ergernis oproept bij de snelverplaatsende weggebruikers en is zeer gevaarlijk.
De club is in verband met de diversiteit en ervaring van haar leden TEGEN het zogenaamde afblokken.
Regel 22
Bij MTC2004YOU is het een goede
gewoonte dat iedere deelnemer,
iedere andere deelnemer kan aanspreken als deze zich niet houdt aan het toerreglement
Regel 23
De bestuursleden en de organisatie van de rit hebben de mogelijkheid een persoon te weigeren voor deelname aan een rit van MTC2004YOU of het verdere verloop ervan indien een persoon zich niet houdt aan het vorenstaande reglement
Regel 24
Indien een persoon i.v.m. regel 22 geweigerd wordt om (verder) deel te nemen aan de rit, krijgt hij/zij geen geld meer terug welke men eventueel betaald heeft aan MTC2004YOU voor de rit, indien er reeds kosten zijn gemaakt voor deze rit
Kijk ook eens: Tips voor het motorrijden in een groep
Het rijden in konvooi
kan zeker een mooie belevenis zijn.Als je, je aan de regels houdt,
wordt het onvergetelijk!